(H)eerlijke glutenvrije recepten

Glutenvrij & Vegetarisch

Glutenvrij & Vegetarisch

Deze week 11 t/m 17 maart 2019 is het nationale week zonder vlees. Een week waarin wij (nederlanders) stil staan bij ons dagelijks gebruik van vleesproducten. Een week waarin wij geen vlees (proberen) te eten.

Waarom een week zonder vlees?

Vaker een dagje geen vlees of vis eten is een kleine moeite met een enorm positieve impact op mens dier en milieu. Door geen vlees te consumeren tijdens de Nationale Week Zonder Vlees is de milieudruk van je voeding namelijk lager. Je bespaart bijvoorbeeld op de uitstoot van broeikasgassen die bijdragen aan klimaatverandering en watergebruik. Elke vleeseter die het volhoudt om gedurende één week geen vlees te eten bespaart maar liefst…

130 LITER WATER

Wanneer je één week geen vlees eet bespaar je ongeveer 130 liter watergebruik. Deze hoeveelheid water was anders gebruikt voor irrigatie voor de productie van veevoer, veehouderij en de productie van je dagelijkse portie vlees.

76 KILOMETER AUTORIJDEN

Wanneer je één week geen vlees eet bespaar je 13.3 kg CO2eq, of te wel uitstoot van broeikasgassen. Deze uitstoot had anders plaatsgevonden voor de productie van veevoer, veehouderij, de verpakking en bereiding van je dagelijkse portie vlees. Een gemiddelde auto stoot 175 g CO2eq uit per afgelegde kilometer. Door één week geen vlees te consumeren bespaar je dus ongeveer 76 km rijden met een gemiddelde auto.

770 GRAM DIERENVLEES

De gemiddelde vleeseter in Nederland consumeert 110 gram vlees per dag, bestaande uit 14% rundvlees, 13% varkensvlees, 17% kippenvlees en 48% bewerkt vlees. Door het niet consumeren van vlees wordt er per persoon tijdens de Nationale Week Zonder Vlees 770 gram minder vlees geconsumeerd. (bron:https://weekzondervlees.nl)

 

Sinds ik de documentaire cow spiracy heb gezien, ben ik mij bewust welke druk wij leggen op het milieu met onze habbit van het eten van vlees. Dat een dagje minder vlees een enorm groot effect heeft op ons klimaat. Dat ik mij minder schuldig hoef te voelen over 10 minuten douchen, weer met de auto naar het werk dan over het dagelijks eten van vlees. Dus elke week minimaal 1 maar het liefst twee dagen vegetarisch, dan nog twee dagen vis en dan de overige dagen een stukje vlees in de ideale wereld van een flextitarier.

Zoals velen van jullie misschien wel weten ben ik werkzaam in de filmbranche. Kort gezegd, ik ben dat ene crewlid die meewerkt aan het maken van films voor zowel in de bioscoop als op TV. Er wordt goed voor ons gezorgd met een cateraar die ons voorziet van 3 maaltijden per dag. De afgelopen productie hebben wij een 100% vegetarische catering gehad, hier ontdekte dat ik het eten van vlees helemaal niet mis. Misschien eerder een stukje vis, mijn behoefte aan vlees was nihil.

Gezondheidsvoordelen

Naast dat geen vlees eten goed is voor het milieu heeft het volgens verschillende bronnen ook een positief effect op je gezondheid. Wanneer je minder vlees eet, eet je vaak meer groente en groente is weer heel gezond.
Ik heb gemerkt dat mijn eigen behoefte aan groente verhoogd is. Ik voel mij energieker en heb minder las van mijn buik. Ik probeer niet alleen groente bij het avondeten te eten maar juist gedurende de dag. Zo spreid ik mijn innamen en kom ik al snel boven de 500 gram groenten per dag!

Nu zijn er duizend en een blogs (en boeken) geschreven waarom vlees eten slecht voor de gezondheid zou zijn. Ik denk dat het geen kwaad kan zolang het met maten is, wil je wel vlees eten ga dan voor kwalitatief goed vlees. Dit is niet alleen beter voor het dier zelf maar er zitten vaak ook minder antibiotica in. Verder smaakt het ook nog eens veel beter waardoor je die keer dat er wel vlees op je bord ligt extra geniet!

Vegetarisch & Glutenvrij

Maar hoe zit het met alle vlees vervangende producten? Deze bevatten over het algemeen vaak gluten en vallen dus voor ons af. Hoe krijg je dan je benodigde voedingstoffen binnen en eet je niet elke keer tofu?

Groenten & fruit, scheuten & peulvruchten, noten & zaden deze drie categorieën leveren voldoende voedingsstoffen op om geen dierlijke producten nodig te hebben. Het klinkt misschien ingewikkeld, saai en niet erg lekker maar dat is niet waar! Na enkele keren vegetarisch eten, mis je dat stukje vlees of vis niet eens op je bord.

De meeste vlees vervangende producten bevatten gluten of sporen van. Die producten vallen als categorie af, als het gaat om vegetarisch eten binnen een glutenvrij dieet. Maar gelukkig zijn er ook andere manieren om toch lekker te kunnen eten maar vegetarisch.

  • Bij mij op één staan falafel balletjes, ik koop een pakje (amisa of free from) en dan hoef je alleen water toevoegen. Heerlijk falafel in een wrap met bietenhumus en avocado.
  • Of wat denk je van deze cannelloni met ricotta en spinazie? Dit heerlijke Italiaanse gerecht is lekker voor jong en oud. Maak er een mooie salade bij en je hebt een heerlijke vegetarisch gerecht.
  • Verder is Tofu, je de wel bekende tofu, glutenvrij. Deze kun je heerlijk marineren en dan bijvoorbeeld in een noddle gerecht verwerken.
    Ik kwam laatst een gerecht voor scrambled tofu tegen, inplaats van eieren, ga ik eens proberen!
  • Je kunt ook zelf bietenburgers of linzenburgers maken, heel voedzaam en erg lekker!

Er is echt vol op keuze en mogelijkheden alleen moet je “out of the box” denken. Geef het een kans, ga experimenteren en voel je vrij om iets nieuws te proberen 🙂 Eten dagje zonder vlees is zo erg nog niet.

De andere glutenvrije bloggers van #wijbloggenglutenvrij die een inspiratie blog schrijven over vegetarisch & glutenvrij

www.glutenvrijemama.nl
www.bakersandfakers.nl
www.glutenvrijinutrecht.nl/blog
www. metzondergluten.com
www.roselicious.be/balanced/
www.ikbenglutenvrij.nl
www.gluten-lactosevrijekookkunst.nl
www.homeofcomfort.nl

Print Friendly, PDF & Email

, , ,