(H)eerlijke glutenvrije recepten

Koosglutenloos on tour: Glutenvrij Lissabon

Half februari in je t-shirt op het terras zitten met een glas witte wijn, welkom in Lissabon !

lissabon

Zoals altijd voor ik een onbekende stad bezoek ging ik op research naar glutenvrije plekjes in deze Portugese stad. Maar eigenlijk kwam ik maar enkele tips tegen. Ik hoorde vooral dat de Portugezen niet zo bekend waren met glutenvrij of coeliakie. Ook hun engels zou niet heel goed zijn, wat het erg moeilijk maakte om de noodzaak duidelijk te maken.

Lichtelijk sceptisch vertrok ik naar Schiphol. Daar begon de reis al goed met een vertraging van drie uur! 🙁
Hierdoor was ik wel in de mogelijkheid om naar LEON te gaan. Deze healthy fastfood keten verkoopt meerdere glutenvrije opties. Tot mijn verrassing smaakte de supergreen salade heerlijk, ik had er nog wel vier mee willen nemen!

1. Porter

Nadat ik in eerste instantie een appartement had geboekt in een wijk die later niet helemaal geschikt bleek te zijn voor een vrouw allen (die niet bekend hier is). Kwam ik terecht in Corpo Santo Lisbon Historica Hotel. Glutenvrij ontbijt was geen enkel probleem werd mij verteld bij het in-checken. ’s avonds besloot ik in het hotel te eten, ik had er ondertussen een lange dag vluchthavens opzitten en wilden graag vroeg naar bed.
Het hotelrestaurant Porter was zeer vriendelijk, glutenvrij was geen enkel probleem werd mij verzekerd. Ik kreeg een mandje met glutenvrije broodjes en ook het smeersel werd aangepast omdat de chef niet 100% zeker was dat dat eerder die dag in de bereiding goed was gegaan.

De volgende ochtend ontving ik weer die lekkere glutenvrije broodjes, maar er was ook voldoende keuze in vers fruit, yoghurt, noten, chiazaad pudding enz. De ochtend begon goed!

2. Ministerium Cantina

Na een Yellow bus tour, echt de ideale manier om een goed overzicht te krijgen van een onbekende stad, ben ik neer gestreken op het terras van Ministerium Cantina. Ministerium Cantina is gelegen aan het Praça do Comércio, een van de bekendste pleinen van Lissabon. Tot mijn verbazing hadden zij een menu kaart waar met tekens was aangegeven wat glutenvrij, lactosevrij of vegetarisch was! Hier wordt ik altijd heel gelukkig van!
Ik had een heerlijke salade besteld met een glas witte wijn. Vest uit en met je blote armen in de zon. Jeetje wat is dit genieten!

3. Eating Bear

Natuurlijk moet er ook geshopt worden, dat kan prima in de straatjes die lopen vanaf Praça do Comércio. Bekende merken zitten hier zoals ZARA, H&M, MANGO etc. maar ook veel klassieke Pastelaria. ’s avonds ben ik neergestreken in een Portugese tapas bar genaamd ‘Eating Bear’. Dit restaurant is onderdeel van een familie bedrijf die o.a. zelf wijn en port produceren. Helaas had ik alleen handbagage en kon ik geen flessen port meenemen. Ik gaf van te voren aan dat ik geen gluten mocht (en geen schaal- en schelpdieren) en dit was geen enkel probleem. Ik heb heerlijk sashimi van tonijn en gevulde avocado met zalmtartaar gegeten. Enorm grote porties voor als je in je eentje bent, maar wel heerlijk! Zulke verfijnde smaken, verse producten en met liefde berijd. Als dessert kreeg ik een amandeltaartje met stroop, een klassiek Portugees gerecht, en kon je mij naar huis rollen zo vol zat ik. Maar wat was het lekker, ik had nog zoveel meer willen proeven van de kaart!

eating-bear

4. Hotel Vincci Baixa

De laatste twee nachten van mijn trip naar Lissabon verbleef ik in het Vincci Baixa. Dit ligt in de wijk Baixa & Chiado, deze wijk ligt tegen de zee aan en behoort tot het bruisende hart van Lissabon. Ook hier bleek een glutenvrij ontbijt geen enkel probleem te zijn, elke ochtend kreeg ik drie glutenvrije broodjes en een cakeje. Ook hier kreeg ik de indruk dat glutenvrij eten heel normaal was en geen enkel probleem. Fijn om een hotel als basis te hebben waar glutenvrij eten geen probleem is. Dan heb je in ieder geval geen stress in de ochtend qua ontbijt.

5. Zarzuela

Deze plek is hemel op aarde. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik binnen stapte, alles leek wel glutenvrij. Gebak in alle soorten, kleuren en maten, maar ook hamburgers, pizza’s, pasta alles wat je zou willen was er glutenvrij te krijgen! Ik had er wel een week willen verblijven om alles te kunnen proeven. Maar helaas ging dat niet, ik heb 5 gebakjes uitgezocht (ja en opgegeten) want ik wilde toch wel wat verschillende dingen proberen. hmm…

zarzuela

6. Porto wine bar

Ik zat toch nog aardig vol van de gebakjes van Zarzula, en had eigenlijk niet meer zo’n behoefte aan avondeten. Om de hoek van het hotel zat een wine bar waar je ook wat tapas kon krijgen. Heel veel glutenvrije keuzes waren er niet maar een kaasplankje en chorizo worstje die op een brander gaat was voldoende. Een heerlijke plek voor ene goed glas port of wijn, neem een kaasplankje erbij en je hebt een heerlijke avond. De tafels en stoelen zijn gemaakt van oude wijnvaten, en de klassieke beetje donkere indeling maakt het een intieme plek.

Nu kwam ik in mijn research nog meer plekken tegen die glutenvrij zouden zijn:

• Telepizza
  • Os Tibetanos
  • Stasha

Een andere leuke plek om te bezoeken is de Organic Market, hier kun je dagelijks verse groente, fruit en vis krijgen. Leuk als je een Appartement hebt en zelf kunt koken maar ook zeker de moeite waard om even te bezoeken. Breng dan meteen ook een bezoek aan Time out Market, dit ligt naast de vers markt. Dit lijkt een beetje op de foodhallen, je kunt bij verschillende toko’s lekkernijen krijgen die je direct kunt opeten/drinken of mee kunt nemen.